HEIMEOPPGÅVE 5.
Innvendig høgde på garasjen: 2500 mm
Utvendig bredde på garasjen: 6000mm
Vinkelen på takkonstruksjonen: 22 grader
Breidda (utsparingsmål) på garasjeporten: 2510mm
Breidda (utsparingsmål) på vinduet: 1210mm
Høgda (utsparingsmål) på vinduet: 910mm
Avstanden frå golv til underkant av vinduet: 1100mm
Tjukkleik på garasjeveggene: 150mm
Høgda (utsparingsmål) på døra: 2010mm
Breidd (utsparingsmål) på døra: 910mm
Innvendig lengde i garasjen: 5700mm
Innvendig breidde i garasjen: 3700mm
Garasjen sitt totale grunnareal i m2: 24m2
NOEN EKSEMPLER PÅ MULIG BRUK AV ARKITEKTUR I EGEN UNDERVISNING
”Arkitektur. I arkitektur står kunnskap om det fysiske nærmiljøet sentralt. Dette innebærer kunnskap om hvordan bygningskulturen, inne- og uterom, kan påvirke vår hverdag. Tegning og bygging av modeller i målestokk inngår i hovedområdet og danner grunnlag for å forestille seg tredimensjonale rom ut fra tegninger og dataanimasjoner.” Jfr.Kunnskapsløftet.
Elevene kan bygge sitt eget hus i papp, tre, klosser, esker, plast... Deretter tegne krypinnet fra to sider. Finne ut hvor og hvorfor det skulle stått i bygda vår? Hvordan kan andre se at det er elevens krypinn og ikke et annet type hus? Sette det ut i naturen, (sandkassa) ta bilde av det. Skrive om det i norsken, måle det i matte. Leke med det i sandkassa.
Elevene kan tegne sitt eget hus eller en bygning i nærmiljøet sett rett ovenfra, rett forfra og rett fra siden. Lage enkle arbeidstegninger for modellbygging. Tegne det inn i landskap. Ut på tur for å se hvilke bygg vi har i nærmiljøet. Ta bilder av funnene, jobbe digitalt med fotoene etterpå i Photoflitre eller Paint. Skrive ut som kort, kalender eller legg det på Fronter som en digital utstilling. Lage gjettekonkurranse på ulike bygg på Smartboard. Hvem bor hvor? Kirka, brygga, rådhuset, barnehagen.
Elevene kan tegne arbeidstegninge, snitt og fasade før de bygger fuglebrett eller fuglehus med inspirasjon fra Nasjonale og internasjonale stilretninger. Som her inspirert fra antikken. Lage utstilling der de framfører særtrekk fra denne stilepoken
Eleven kan tegne sitt eget rom ved hjelp av topunktsperspektiv. Tegne interiør og lage collage med stoff, tapeter, veggfarge og annet. Sammenligne sitt rom med ungdommers rom i andre land og kulturer. (samf.) Beregne pris (matte) Besøke stedets arkitekt for å se hvordan han jobber. Bygge modell av drømmerommet. Bruke målestokk. Montere lys i lampene (naturfag) Finne ut hva vår kommune tenker om boliger for yngre. Hvilke regler finnes for husbygging? (teknisk etat)
Her er det berre å stele gode idéar til undervisninga. Flott!
SvarSlett