lørdag 20. februar 2010

MATERIALBIBLIOTEK




Da har jeg lukta litt på oppgave 2 og det slår meg at det er mye tekstur å finne. Vi er utfordret til å finne retningslinjer sammen. På vår skole er det tre avdelinger: tekstilsal, sløydsal og tegnesal. Hvis dette biblioteket skal brukes i egen undervisning etterpå tenker jeg at jeg kanskje må lage tre kategorier: tre, tekstil, papir? Hva er det så jeg trenger dette biblioteket til? Tekstilt tenker jeg fort materiallære. Kvalitet, opprinnelse, bruksområde. Blir da boksen en fasit? Skeptisk til oppleste sannheter...Skal elevene utfordres til å lage sine egne kort? Skal en felles boks utvides eller skal de ta med seg noe hjem... Spennende oppgave,- ka tenke dokk?

4 kommentarer:

  1. Hei, det er en spennende oppgave vi har fått. Lurt å kategorisere. Jeg tenker at vi skal finne materialet som er lett og billig å få tak i. Det hadde vært en artig oppgave å la elevene lage sin egen boks i fellesskap i åttende og ta utgangspunkt i den videre til niende og tiende trinn... Hva skal stå på kortene? Hvilke materiale, hvor en får tak i det og hvordan kortet er laget?

    SvarSlett
  2. Flott innspill om klassetrinn. På vår skole er det ikke selvfølgelig å få 8.kl i fortsettelsen,-men,men. Hva mener du om "hvordan kortet er laget?"

    SvarSlett
  3. Jeg synes elevene kan utfordres til å lage egne kort. Om en ikke har samme klasse fra 8.-10.trinn, så kan en kanskje lage et slik bibliotek ett av årene, og eventuelt supplerer om en har mulighet senere? En kan også foreslå for andre lærere som har klassen, at de kan fortsette arbeidet. På kortene kan en kanskje f.eks skrive MULIGE bruksområder? Om elevene skal lage slike bibliotek selv, så kan de få i oppgave å finne bruksområder, kvalitet osv selv.
    Ser dere har tre avdelinger, men vi har kun 1 avdeling. Dere som har tre; Kunne det være en ide å ha et slikt materialbibliotek på hver avdeling? F.eks et "trearbeids-bibliotek" på sløydsalen osv...
    Jeg har på bloggen min skrevet at jeg funderer litt på å bruke arkitektpapp som kort, for det ser jeg for meg er enkelt å feste både materialer og beskrivelse på. Hvit bakgrunn er også nøytralt. Vi får vel tenke litt mer ;)

    SvarSlett
  4. Høres lurt ut å kategorisere i tre, tekstil og papir. Med en sånn boks har vi jo uante muligheter. F.eks kan vi jo bruke den i forbindelse med modellbygging der eleven kan hente inspirasjon til materialvalg.

    SvarSlett