Jeg tok med meg kameraet ut fra skolen for å sjekke ut muligheten for å sende ut elevene med kamera i en slik oppg. Det finnes mange ulike bygninger i området, da skolen ligger midt i sentrum. Egne erfaringer i Sketchup gjorde at jeg så mange utfordringer i vanskelige bygg. Jeg tenkte enkel form, enkel form... Blogginnlegg fortalte om bygg av egne hus,- jeg prøvde å modellere mitt og innså at det var avansert. Hva har vi, i en av Trøndelagsfylkene største landbruksbygd, Rissa? Jo, da kom jeg på de ulike stabburene. Disse har en enkel form (trodde jeg) og kunne gi spennende oppgaver i skolen som var verd å ta med hjem. Så syklet jeg en runde på 17km og tok bilder av disse stabburene, fikk morsomme historier om innelåsing, rotteinvasjon,flytting, omdefinert bruk og appelsinservering. Alle var glade for å fortelle sin historie. Disse små unnseelige husene hadde mye historie. Matlager, flesklager, såkorn, rot, sommergjester....Resultatet ble 14 helt ulike stabbur!!For endel år siden fikk bønder støtte til å sette istand disse og mange var velholdte.
Noen var på sammenbruddets rand, sjarmerende og arkitektonisk best proposjonert. Vindusflaten og veggflaten var i god harmoni og en kunne nesten se de vemodige vindusøynene. Her et som nesten har mistet synet på sine gamle dager...
Toves stabbur ble mitt valg. Hun kunne fortelle at det hadde blitt flyttet fra lengre nedi dalen. Da hadde alle gårdene ligget der i en tett klynge, med alle husene tett samlet. Stabburet er i lafta tømmer fra ca. 1880. Man ser "novskallene" på hjørnene der sammenføyningene av tømmeret er kledd med bordkledning. Trappa plassert med glipp og stabbursføttene utformet så musa ikke skulle komme inn og spise opp melet.
MIN ERFARING MED SKETCHUP.
Egen ferdighet er avgjørende for å lansere dette som felles undervisning. Jeg tåler likevel godt at elevene er flinkere enn meg og gjerne lærer meg tilbake. Selv det å legge bordkledning er en utfordring når det ikke finnes i arkivet. Men push/pull er gøy og man blir bedre dess flere timer man bruker framfor pc'n (og timer har det blitt...)
Utrolig morro med stabbur. Alle hadde sin historie og alle (også elevene) bor nær et stabbur.
Jo mer jeg strevde med programmet, jo flere løsninger på 3D bygging av hus kom jeg på i keramikk, tegning, kull, foto, søm, ull..... og tverrfaglig...mang en historie om stabburet kunne vært nedskrevet i norsken. Historien om da de to naboungene låste seg ufrivillig inne på stabburet og trodde de kom til å dø. De satte seg umiddelbart til å spise tørt mel fra melkista for å overleve.Gutten husker ennå den smaken...:) Hva med historien om stabbursmusa... Dette var jo huset for matlagring,- hvordan lagrer vi mat idag? I andre land? Finnes det stabbur andre steder? Hvordan ser de ut?
Har nå et helt ide'lager til bruk i skolen og nå også litt Sketchup.
HVORDAN BRUKE SKETCHUP I KUNST OG HÅNDVERK?
Jfr. Kunnskapsløftet
- etter 4. årstrinn: Elevene kan bygge hus og rom også ved hjelp av Sketchup.
- etter 7.trinn: Bygge hus og modeller også i Sketchup. Lage areidstegninger.
- etter 10.trinn: Vurdere funksjoner, innredninger av rom, stil og smak og visualisere løsninger også i Sketchup.
Jeg tenker Sketchup er et av mange verktøy som er hjelpemidler for å nå målene. Med flere verktøy i verktøykassen kan elevene velge sin form. Jeg tror dette gir bedre individuell tilpassing for den enkelte. Det er bra at Kunst og håndverkfaget er bredt i formen.
Oi, det var et omfattende prosjekt, men du har sikkert lært masse interessant! Kjempe fint stabbur :)
SvarSlett