mandag 26. oktober 2009

ARBEIDSKRAV 1. OPPGAVE 5.

Oppgave 5: VISUELL KOMMUNIKASJON: FARGE

Finn et kjent billedsymbol, gi det en annen identitet ved bruk av farge og sett det i en ny sammenheng.
Jeg valgte symbolet for radioaktiv stråling. Fargebruken er kvalitetskontrast med ren klar gul og lys/mørk fargekontrast (Itten). Gul og svart på et slikt skilt forteller at her er det alvor. Gul er tradisjonelt assosiert med gift og sort er i vår kultur er sort død. Et tydelig og kraftig symbol. Komposisjonen benytter bevegelse som aktivitet og relasjonen mengde/dominans.

Jeg endret fargene og benyttet Ittens komplementærkontraster for å gi logoen et helt annet uttrykk. Orange/blå og gul/lilla er tatt ut av firklangen som Itten mener gir harmoni og styrke. Dette synes jeg passet godt på de ulike boxerne. En kan jo håpe på en viss aktivitet dem imellom, med radioen på... (en hyllest til billedsymbolet) Jeg satte flere logoer sammen til en mønsterbord på strikken øverst på boxershortsene. Jeg jobbet i PhotoFiltre og Picasa. Jeg la på Filter Soften blur for å etterligne det tekstile. Det er artig å jobbe på data og se nye muligheter.
De komplementære fargene fremhever hverandre og får de til å stråle. Blandes de derimot utsletter de hverandre og blir til en nøytral grå. Dette har vi prøvd på skolen. Det er moro å la ungene blande så sterke farger og se at de utsletter hverandre....nesten magisk. Prøv du også!

DAMEBOXER

For salg:

Dameboxerne ble gul/lilla og lilla/gul (tradisjonell kjønnstenkning) Disse fargene har den største kontrasten mellom lyshet og mørkhet. Man kan jo tenke en gul sommervariant i bomull og en lilla vintervariant i ull. Underveis fikk jeg en ide om å lage 2pk med en av hver for å skape en visuell overtalelse som kanskje øker salget?


HERREBOXER.
Herreboxeren ble oransje/blå. Blå er en tradisjonell maskulin farge og her er den oransje utgaven. I pakninger med 2 tror jeg man kan få lurt på gutta en oransje med blå, når det er en blå med oransje der også. Oransje/blå har stor varm/kald kontrast og kunne godt fungert som en sommer/ vinterutgave. Til guttenes forsvar tror jeg aldri vi har hatt tøffere menn, enn nå, i undertøyet. Ka dokk trur?


Rød/grønn varianten kunne egnet seg som barnemodell og fargene der er like lyse/mørke. Ville gutten valgt grønn med rød bord og jenta motsatt? Med to sønner og en datter har jeg en anelse, men ingen regel uten unntak,- heldigvis.
3 merknader: Ideen kan stjeles fritt og settes ut i produksjon. Jeg stod ikke modell på dameboxerne og vil du se hvor boxershortsfamilien bor, så sjekk Liljas blogg:)

3 kommentarer:

  1. Oi, dette var spennande!
    Radioaktive stoff er jo farlege, sikkert tøft å gå med boxer med så spesielle merke på.

    SvarSlett
  2. Fantastsik påkome, Ragnhild!! =)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Dette var morsomt og utrolig bra,sitter og ler for meg selv og hører "Rissa"stemmen mens jeg leser! Du kombinerer teori og praksis på en flott måte.

    SvarSlett