torsdag 29. oktober 2009

Blogglogo. Arbeidskrav 1. Oppgave 4

LAG DIN EGEN BLOGGLOGO
Jeg tok utgangspunkt i Rybakkens 7 identitetsprinsipper og de 7 identitetselementene i utarbeidelsen. Jeg definerer hele heddingen som Blogglogo og R:)BR som logomerke jfr.Mediedesign S.H.Eriksen s.190
Hvordan jeg anvender de 7 Identitetsprinsippene i oppg.:
1. Intellektorienter kommunikasjon,- Målgruppa mi er lærere og medelever som har det som en del av jobben/studiet å følge min blogg. Ellers er også "hele bloggverden" der ute.
2. Sansbare signal,- Penslene håper jeg assosierer til instinktene, men kan gi gode og dårlige assosiasjoner utifra leserens penselerfaring. Jeg la derfor inn :) bevisst for å holde fokuset der.
3. Objekt,- Det er et liggende format og innholdet ønsker jeg skal si noe om meg og studiet. Intensjonen er å formidle noe positivt og K&H i fokus. Ved å dele opp det røde feltet håper jeg at leseren (som leser fra venstre mot høyre) blir ført fra logomerket til teksten.
4. Flater,- Mitt produkt er blogglogoen og den skal fungere for leserne på nett.
5. Interesse,- Jeg har brukt de 7 identitetselementene bevisst for å fange leserens interesse. Logomerket oppfattes enkelt og er lesbart alene. Det kan gi gjennkjennelighet ved bruk i andre sammenhenger. De tre bokstavene er en forenklet navnetrekk som jeg har stemplet på mine produkter i mange år. Tok det med fordi det allerede er endel av min visuelle identitet. Jeg valgte den klare rødfargen med stor metning. Den er er ærlig, stimulerer apetitten, vekker oppmerksomheten, gir karakter og liv mot den ukolørte nøytrale grå bakgrunnen. Jeg har lagt bakgrunnsbildet i grått for å få fram logoen og teksten. Ved å legge litt rødfarge på penseltuppene viser jeg at de er i bruk (...eller dårlig vaska?) Skriftfonten Papyrus ble valg fordi den var lett lesbar, tydelig, kreativ og hadde karakter.
6. Støy,- I bloggverdenen er det mange som kjemper om oppmerksomheten. Jeg kan prise meg lykkelig at dere som leser denne er "pålagt" det fra HIVO.
7.Enerett,- Jeg kommer nok ikke til å søke copyright på min blogglogo, men ønsker likevel at logomerket skal være en del av min visuelle identitet i fortsettelsen.

3 kommentarer:

  1. Imponert! Ikke nok med at du har en fin logo, men du har også med mye teoristoff! Ang punkt 6: Jeg hadde lest bloggen din selv om jeg ikke hadde vært "pålagt" det gjennom studiet:)

    SvarSlett
  2. Flott det Sussann, du er en sann venn... Jeg har nå byttet bloggmal for å få den mer helhetlig. Ble det bedre tro?

    SvarSlett