torsdag 3. mars 2011

Lek i Paint.NET


Jeg ble så inspiret av Sussann, Kine og Popart at jeg måtte sjekke de programmene som finnes på våre elevmaskiner. Uten annet enn enn vag anelse om hva Popart dreier seg om så langt fant jeg en enkel framgangsmåte i Paint.NET:
Jeg la inn et fargefoto, gikk inn på EFFECTS: ink Sketch og ned med coloring til 45. Videre OILPAINTING:Brush size 4 og coarseness 52. Så er det bare å leke med farger fra bøtta. Utrolig morsomt:) Her kan man jo både male, skjære sjablong og lage trykk +++
Er dette godkjent Pop Art tro? Jeg skal lese meg opp når jeg får tid, men tror elevene hadde likt denne oppgaven.

3 kommentarer:

  1. Se der ja :) Det er samme prinsippet som jeg brukte. Det kan bli mange spennende uttrykk, og jeg tror også dette er noe som fenger elevene. Jeg skal prøve en runde med 8.trinn i løpet av våren, så får jeg se hvilken erfaring jeg sitter igjen med etterpå.

    SvarSlett
  2. Absolutt ein måte for elevane å jobbe på. Men når det kjem til å kalle det popart, ville eg vere forsiktig. La elevane forstå at vi ikkje nødvendigvis lagar kunst, men vi kan bli inspirert av ulike kunstnarar sine visuelle uttrykk. Det du viser over her med berre to fargar og berre ein valør av kvar farge, vert ei forenkleing av det du ser i popkunsten. Eg ville heller kalle dette "sjablongtrykk" laga med digitalt verkty. Sjå elles innlegg i bloggen :)Flott at de vert inspirert og nyskjerrige av kvarandre sine arbeid!

    SvarSlett
  3. Nå ble jeg enda mere nysgjerrig på den innfløkte kunsthistorien...Flott at du legger ut info om popart på lærerbloggen.

    SvarSlett